maandag, september 15, 2014

Filmfestival Oostende dag 2 (of hoe de organisatoren een mediahype creëren)

Pierce Brosnan (ex James Bond) arriveerde zondagavond met de grote trom voor de vertoning van 'The November Man'. 

Gevolg: de buitendeuren van Kinepolis werden afgesloten voor het publiek zodat festival - en gewone Kinepolis bezoekers noch binnen, noch buiten konden en dat een half uur lang.

En dat allemaal voor één acteur die heden gedwongen is op kleinere festivals de goederen te verkopen.


Gevolg: bezoekers staan noodgedwongen buiten te wachten wat een kleine massa veroorzaakt.

Wedden dat zoiets mooie plaatjes geeft op televisie?

Maar erger was dat de vertoning van 'Drift' in Zaal 4 om 22u30 met maar liefst driekwartier werd uitgesteld. 


Gevolg: ik stap op.

Maar toch ook een lichtpunt: 


De vertoning van 'The Word' (Obietnica) in het kader van 'The Taste of Europe' waarvoor ik jurylid ben. Een Deens 'teenage angst' drama waarin de uitstekend acterende onbekende Eliza Rycembel haar vriendje opzet om haar rivale te vermoorden. Tergend traag met veel karakter slow motion beelden maar toch beklijvend. Enkele memorable scenes zoals de hoofdrolspeelster die op Skype uit de kleren gaat om haar vriendje te exciteren blijven nazinderen.

Mijn score 4,5/5 (en mag ik eraan toevoegen tot nu toe mijn kandidaat voor de prijs 'Taste of Europe'