donderdag, september 17, 2015

FFO 2015 - Filmfestival Oostende - Masaan - Mr. Kaplan - Galloping Mind

Dag 5 van het FFO was een nogal magere selectie van de programmatoren met als enig hoogtepunt 'Masaan', een Indisch debuut. Er was de tegenvallende 1ste langspeler van Wim Vandekeybus 'Galloping Mind' en ook 'Mr. Kaplan', aangekondigd als de 1ste komedie uit Uruguay kon niet aan de verwachtingen voldoen.

Hierna de recensies door John Solitude, onafhankelijk filmcriticus, niet commercieel verbonden met het Filmfestival Oostende of de filmindustrie.


MASAAN
Regie: 
Cast: 


Recensie Masaan:

Masaan won de 'Avenir prijs' in de selectie 'Un Certain Regard' op het filmfestival in Cannes. 'Avenir' betekent toekomst en in die zin moet je ook het debuut van de Indiaanse regisseur Neerja Ghaywan bekijken. Masaan is een beloftevol debuut maar maakt niet de hype waar die door slimme marketing trucs ontstond.

Vanuit ideologisch standpunt -een scherpe kritiek op het traditionele kastensysteem in Indië- valt Masaan aan te prijzen, maar artistiek is de hoofdplot te licht om deze langspeler te dragen. Centraal staat de zelfmoord van een student nadat de politie op brutale manier zijn hotelkamer binnenviel waar hij een amoureus moment met zijn liefje beleefde. Om niet eerloos in de pers te worden verhuisd, stemt de vader van het meisje in om smeergeld aan de politie te betalen. Parallel loopt een romantisch liefdesverhaal tussen een jongen uit een lagere - met een meisje uit de hogere kaste. De regisseur opteerde om de 2 verhalen uiteindelijk op een nogal zoeterige wijze met elkaar te verbinden, waardoor de film strandt als een semi-spiritueel werkstuk.

Wat Masaan toch bekijkenswaardig maakt is vooral de cinematografie en de Indische muziek -voor de liefhebbers- maar het is niet het sterke drama wat het had kunnen worden.

Waardering Masaan: 7,5 / 10


MR. KAPLAN
Regie:  
Cast: 


Recensie Mr. Kaplan:

Inderdaad, ik heb nog géén Uruguayaanse komedie gezien om te antwoorden op de vraag in de persfolder. En uitgaand van Mr. Kaplan zal het nog een tijdje duren tot ik een volgende Uruguayaanse komedie wil zien.

Mr. Kaplan is een verveelde burgerlijke Joodse gepensioneerde in Uruguay. Op een dag meent hij een oude nazi uit Auschwitz te herkennen en roept hij de hulp in van een politieagent om in Simon Wiesenthal-stijl tot een ontvoering en berechting over te gaan.

Dat levert een aantal voorspelbare 'senior' grappen in slapstick stijl op, maar uiteindelijk valt het flinterdun verhaaltje nét iets te licht uit om de kijker mee te slepen in de 'manhunt'. Charmant, occasioneel grappig maar te makkelijk verteer- en voorspelbaar om na te branden.

Waardering Mr. Kaplan: 7 / 10


GALLOPING MIND
Regie: 
Cast:  



Recensie Galloping Mind:

De eerste langspeler van Wim Vandekeybus, ja de Belgische choreograaf.

Galloping Mind lijdt onder hetzelfde probleem zoals véél films die gemaakt worden met 'tax shelter' - (lees taks ontvluchting) middelen. Meerdere lidstaten van de Europese Unie zetten een systeem op waarbij financiers een deel van hun belastingen kunnen ontlopen door het te investeren in de filmindustrie. Op zich een goede zaak voor de culturele sector, was het niet dat co-producties tussen verschillende landen (in het geval van Galloping Mind een Belgisch-Nederlandse-Hongaarse co-productie) soms ongeloofwaardige combinaties in de cast en de setting oplevert.

Matt Devere is een DJ die een Engelstalig radio-programma heeft in Hongarije (op zijn minst al vreemd maar omdat Hongarije co-produceerde was dit waarschijnlijk al een compromis). Natali Broods, de partner van Devere in de film is dan weer Belgisch maar spreekt Engels met een Nederlandse tongval. Beiden hebben een problematische relatie waarin het al-dan-niet verwekken van een kind centraal staat. Naast de hoofdplot is er de subplot waarin de aandacht uitgaat naar een bende straatkinderen die een kudde wilde paarden -Vandekeybus zijn stokpaardje- vinden én daarmee de stad doorkruisen.

Vandekeybus werkt graag met metaforen en kiest voor een magisch realistische sfeer, maar als de ontknoping er aan komt, zit de kans er dik in dat u ondertussen aan de boodschappen denkt.

Pretentieus, vervelend én een zoveelste voorbeeld dat de 'tax shelter' co-producties tussen verschillende EU-lidstaten vaak een film opleveren die noch mossel, noch vis is.

Waardering Galloping Mind: 6 / 10